نقشه سیم بندی دیجیتال پی ال سی لوگو

آموزشگاه فنی و حرفه ای ویراد برق ساختمان آموزش تایمر و کانتر-w پی ال سی PLC تعمیرات درایو و پی ال سی آموزش تعمیرات لوازم خانگی آموزش تعمیرات موبایل آموزش تعمیرات برد تعمیر برد تعمیر برد لوازم خانگی تعمیر مکانیکی لوازم خانگی آموزش تعمیرات لوازم خانگی آموزش تعمیرات موبایل آموزش تعمیرات برد آموزش تعمیر اینورتر و پی ال سی آموزش پی ال سی زیمنس آموزش پی ال سی دلتا آموزش پی ال سی فتک آموزش پی ال سی ابزار دقیق آموزش ابزار دقیق آموزش PLC آموزش نرم افزار TIA PORTAL آموزش نرم افزار WINCC FLEXIBLE آموزش نرم افزار سیماتیک منیجر آموزش برق ساختمان آموزش تابلو برق آموزش برق صنعتی آموزش هوشمند سازی پی ال سی آموزش پی ال سی پی ال سی دلتا زیمنس فتک plc

در تصویر بالا نحوه اتصال یک ورودی دیجیتال برای مثال یک شستی و یک خروجی دیجیتال مانند یک کنتاکتور را به مینی پی ال سی لوگو مشاهده میکنید.شستی ها فرمان قطع و وصل را صادر کرده و کنتاکتور به عنوان یک مصرف کننده روشن و خاموش میشود. در ابتدا برای تغذیه خود لوگو از منبع تغذیه آن استفاده میکنیم .

این پاورتغذیه ۲۲۰V را دریافت کرده و در خروجی ۲۴V  DC  تحویل میدهد. حال برای سیم بندی خود CPU  همانند نقشه باید به ترمینال L+  مثبت منبع تغذیه (+۲۴ ولت) را متصل کرده و به ترمینال M، منفی منبع تغذیه را متصل کنیم.

حال نحوه اتصال ورودی های دیجیتال را با هم بررسی میکنیم .

روی خود پی ال سی ۸ ترمینال برای ورودی های دیجیتال وجود دارد که از I1 تا I8 نام گزاری شده اند که انواع سنسور های دیجیتالی ، شستی ها و … میتوانند به این ورودی ها متصل شوند. برای سیم بندی هر یک از ورودی های I1  تا  I8  بایستی به این صورت عمل نمود. یک شستی استارت دارای دو تیغه (۱۳ و ۱۴ ) هستند.  همانطور که می دانیم ما برای تحریک هر یک از ورودی های Plc نیاز مندیم به آن ۲۴ ولت را برسانیم.

برای انجام این کار به یک سر تیغه شستی استارت +۲۴ V  را متصل می کنیم و سر دیگر شستی را به ورودی plc  متصل می کنیم.

با انجام این کار به محض این که شستی را تحریک کنیم +۲۴ v  به ورودی رسیده و ورودی plc  فعال می شود.

وایرینگ خروجی دیجیتال

با توجه به نقشه خروجی های این پی ال سی از نوع رله ای بوده و همانطور که سخت افزار را مشاهده می کنید هر خروجی شامل ۲ پایه است که به اصلاح مانند یک تیغه باز عمل می کند و هر چه را که به یک سر تیغه بدهید از آن سر تیغه همان را دریافت خواهید کرد.

لذا ما به یک سر آن مثبت ۲۴ ولت را متصل و از سر دیگر تیغه همان را دریافت کرده و به پایه تحریک بوبین کنتاکتور(A1) می بریم و منفی بوبین کنتاکتور(A2) را مستقیم از منبع تغذیه می گیریم و با این کار خروجی ما فعال می شود.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که هیچگاه از خروجی پی ال سی نباید مستقیم به بار متصل نمود بلکه در ابتدا آن را به یک رله یا یک کنتاکتور متصل کرده و سپس از آن به مصرف کننده می بریم تا اگر احیانا قطعه ای در معرض آسیب قرار گرفت تجهیزاتی مانند رله یا کنتاکتور باشند نه خروجی خود پی ال سی !!!

۵/۵ - (۵ امتیاز)

6 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

سه × چهار =