نقشه سیم بندی دیجیتال پی ال سی سری ۳۰۰ siemens

آموزشگاه فنی و حرفه ای ویراد برق ساختمان آموزش تایمر و کانتر-w پی ال سی PLC تعمیرات درایو و پی ال سی آموزش تعمیرات لوازم خانگی آموزش تعمیرات موبایل آموزش تعمیرات برد تعمیر برد تعمیر برد لوازم خانگی تعمیر مکانیکی لوازم خانگی آموزش تعمیرات لوازم خانگی آموزش تعمیرات موبایل آموزش تعمیرات برد آموزش تعمیر اینورتر و پی ال سی آموزش پی ال سی زیمنس آموزش پی ال سی دلتا آموزش پی ال سی فتک آموزش پی ال سی ابزار دقیق آموزش ابزار دقیق آموزش PLC آموزش نرم افزار TIA PORTAL آموزش نرم افزار WINCC FLEXIBLE آموزش نرم افزار سیماتیک منیجر آموزش برق ساختمان آموزش تابلو برق آموزش برق صنعتی آموزش هوشمند سازی پی ال سی آموزش پی ال سی پی ال سی دلتا زیمنس فتک plc

در تصویر بالا نحوه ی اتصال یک ورودی برای مثال شستی به پی ال سی برای فعال کردن یک خروجی همانند یک کنتاکتور را میتوانید مشاهده کنید. همان طور که میدانید ، شستی ها ورودی های دیجیتالی هستند که میتوانند فرمان قطع یا وصل را بدهند. همچنین تغذیه بوبین کنتاکتور ها به عنوان خروجی دیجیتال میتواند وصل یا قطع باشد. به همین منظور ما از ماژول ورودی و خروجی دیجیتال استفاده کرده ایم که این ماژول در کنار cpu قرار میگیرد.

روی درب ماژول نقشه سیم بندی کارت کشیده شده است، شماتیک تیغه های باز ورودی های دیجیتال هستند و شماتیک تیغه های بسته خروجی دیجیتال را نمایش میدهد.

همان طور که در تصویر مشخص است ، این کارت شامل دو بایت خروجی و دو بایت ورودی است.

به پایه (۱) در نقشه L+  یا در اصطلاح +۲۴V  را متصل و به ترمینال شماره (۲۰M ) منفی منبع تغذیه را متصل می کنیم.

با این کار هر دو بایت ورودی تغذیه شده و فعال میشوند.

همانطور که می دانید تجهیزاتی همانند شستی ها سلکتور سوییچ ها پوش باتن ها به دو دسته NO  و NC   تقسیم بندی می شوند

به توضیح مختصری از مفهوم این دو دسته می پردازیم.

به صورت خیلی ساده 

NO( Normaly Open) : در حالت عادی تیغه ها باز هستند و زمانی که تحریک شود تیغه بسته می شود.

NC( Normaly Close) : در حالت عادی تیغه ها بسته هستند و زمانی که تحریک شود تیغه باز می شود.

خب حال که این مفهوم را متوجه شدیم با یک مثال نحوه اتصال یک ورودی مانند شستی استارت به پی ال سی را با یکدیگر بررسی میکنیم. یک شستی استارت دارای دو تیغه (۱۳ و ۱۴ ) میباشد و همانطور که می دانیم ما برای تحریک هر یک از ورودی های Plc  نیازمندیم به آن ۲۴ ولت را برسانیم.

برای انجام این کار به یک سر تیغه شستی استارت +۲۴ V  را متصل می کنیم و سر دیگر شستی را به ورودی plc  متصل می کنیم

با انجام این کار به محض این که شستی را تحریک کنیم +۲۴ v  به ورودی رسیده و ورودی plc  فعال می شود.

حال به سیم بندی بخش خروجی این پی ال سی می پردازیم.

اما در خروجی ها تغذیه متفاوت است. در واقع برای فعال کردن کانال خروجی ها پایه های۲L+  (۲۱)  و پایه ۲M (30) تغذیه بایت اول خروجی ها را تامین کرده و پایه های ۳L (31) +(40) 4M بایت دوم خروجی ها را تغذیه کرده و آن را فعال میکند.

در این تصویر ما فقط بایت اول خروجی ها را تغذیه کرده ایم و می خواهیم کنتاکتوری را به عنوان خروجی فعال کنیم.

طبق نقشه، مثبت مصرف کننده از ترمینال های خروجی Plc  تامین  میشود زیرا این پی ال سی در خروجی ۲۴v+  میدهد.حال برای فعال کردن بوبین کنتاکتور نیاز به یک 0v داریم. منفی مصرف کننده از منبع تغذیه تامین شده است با توجه به این موضوع نتیجه ای که حاصل می شود این است که خروجی های این نوع Plc  از نوع ترانزیستوری PNP  می باشد زیرا در خروجی به ما +۲۴ ولت را می دهد. همچنین پایه A1+  کنتاکتور ۲۴V+ را از خروجی پی ال سی گرفته و A2- از منفی منبع تغذیه مستقیم متصل شده است. و به این ترتیب با فرمان ورودی (شستی) خروجی فعال شده و کنتاکتور تغذیه میشود.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

6 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دو × 2 =