اگه درباره دوره ها سوال داری یا میخوای بصورت رایگان مشاوره بشی ، فرم زیر رو تکمیل کن !

مزایای شرکت در دوره های آموزشی ویراد

bg 7 آموزشگاه فنی و حرفه ای ویراد

تصاویر کاراموزان ویراد

آموزش برق صنعتی

شخصی که قصد فعالیت در بازار کار برق صنعتی را دارد باید با مهارت های مختلفی آشنا باشد.

از آنجایی که برق صنعتی جهت تغذیه و راه اندازی دستگاه های مختلف و خطوط تولید در کارگاه ها و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند، پس در قدم اول یک مهندس برق باید با مبانی و پایه های اصلی برق آشنا باشد.

مبانی اصلی برق شامل ولتاژ الکتریکی ، جریان الکتریکی ، مفهوم فرکانس ، برق تک فاز و سه فاز ، برق جریان مستقیم (DC) و برق جریان متناوب (AC) می شود.

اشخاصی که قصد فعالیت در بازار کار برق صنعتی را دارند می توانند در رشته های مختلف این صنعت (برق صنعتی) به فعالیت بپردازند.

در واقع برق صنعتی شامل گرایش های متنوعی بوده که شخص متقاضی می تواند (با توجه بعه مهارت هایی که آموخته) در یک یا چند گرایش مشغول به فعالیت شود.

در ادامه به شرح کامل این گرایش ها خواهیم پرداخت. البته پیش از توضیح گرایش ها باید با مفهوم تابلو برق آشنا شویم.

همانطور که در بالا گفتیم برق صنعتی جهت تغذیه و راه اندازی دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند که این فرآیند توسط قطعات مختلفی انجام می شود.

قطعاتی مثل کنتاکتور ، تایمر ، فیوز ، درایو و اینورتر و بسیاری از تجهیزات دیگر که هر یک در برق صنعتی وظیفه مشخصی را برعهده دارند. تابلو برق یک محفظه (عموما از جنس فلز) می باشد که تمام قطعات مورد استفاده در برق صنعتی را درون خود جای می دهد.

به زبان ساده تمام قطعات مورد استفاده در برق صنعتی را درون محفظه ای به نام تابلو برق جایگذاری کرده و سپس این قطعات را توسط سیم به دستگاه مربوطه متصل می کنیم.

واحد برق صنعتی

بازار کار در رشته برق دارای بخش های متنوعی می باشد. بخش هایی مثل برق ساختمان، برق صنعتی ، صنعت اتوماسیون و هوشمند سازی ، خطوط انتقال و بسیاری از بخش های دیگر که مهندسین برق می توانند در این بخش ها (با توجه به تخصص خود) مشغول به فعالیت شوند.

آکادمی ویراد با راه اندازی واحد برق صنعتی قصد برگزاری دوره هایی را دارد که کارآموزان متقاضی این بخش از بازار کار برق بتوانند با فراگیری مهارت های مورد نیاز در این زمینه، در این بازار کار از صنعت برق کشور مشغول به فعالیت شوند.

برق صنعتی شامل سه گرایش کلی می شود :

  • طراحی
  • مونتاژ
  • اجرا

جهت فعالیت در هر یک از گرایش های ذکر شده، نیاز به آموختن مهارت های خاصی است که در توضیح هر گرایش به این مهارت ها نیز خواهیم پرداخت.

آموزش تابلو برق گرایش طراحی :

شخصی که قصد فعالیت در گرایش طراحی تابلو برق صنعتی را دارد باید مهارت های زیر را داشته باشد.

  • با تمام قطعاتی قطعاتی که در تابلو برق صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند آشنایی کامل داشته باشد
  • نحوه عملکرد هر یک از قطعات در پروژه های مختلف را کاملا بداند
  • شیوه انتخاب هریک از قطعات، با توجه به قابلیت قطعه و نیاز پروژه را به صورت اصولی و کاربردی بلد باشد.
  • جایگذاری صحیح قطعات را در تابلو برق بداند
  • توانایی نقشه کشی مدارات و تابلو برق صنعتی را در نرم افزارهای مختلف بلد باشد (بسیار مهم و کاربردی)

بعد از آشنایی با مهارت هایی که یک طراح تابلو برق باید بلد باشد، به سراغ فرآیند طراحی یک تابلو برق می رویم.

شخصی که قصد دارد یک تابلو برق صنعتی را طراحی کند ابتدا باید با دستگاهی که می خواهد برای آن دستگاه، یک تابلو برق را طراحی کند، به خوبی آشنا شود.

یعنی باید نحوه عملکرد دستگاه، میزان برق مصرفی (جریان و توان الکتریکی) و تمام اطلاعات مورد نیاز دیگر را بداند. سپس به سراغ انتخاب قطعات مختلف مورد نیاز (مثل فیوز ، کنتاکتور و…) بر اساس نیازهای پروژه می رود. در قسمت انتخاب تجهیزات مهندس طراح باید توجه زیادی بکند زیرا اگر از تجهیزات ضعیفی استفاده کند، مشکلات خاصی به وجود می آید و اگر از تجهیزات قوی تری نسبت به نیاز پروژه استفاده کند هزینه ساخت تابلو برق را افزایش داده است.

پس باید با انتخاب قطعات مناسب هم نیاز تابلو برق را برطرف کرده و هم یک هزینه معقول در راستای ساخت تابلو برق در نظر بگیرد.

مرحله بعدی مربوط به آموزش مونتاژ تابلو برق صنعتی می شود که در ادامه با این گرایش از برق صنعتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

گرایش مونتاژ تابلو برق صنعتی :

مونتاژ کردن یک تابلو به فرآیند جایگذاری و نصب قطعات در تابلو برق گفته می شود. البته بعد از جایگذاری و نصب قطعات مربوطه در تابلو برق صنعتی ، سیم بندی قطعات نیز جزئی از مرحله مونتاژ بوده که بعد از نصب تمام قطعات روی تابلو برق توسط مهندس مونتاژ کار تابلو برق انجام می شود.

برای مونتاژ یک تابلو برق صنعتی مهارت هایی لازم است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم :

  • شناخت کامل و دقیق قطعات مورد استفاده در تابلو برق
  • آشنایی با نحوه نصب و جایگذاری قطعات در تابلو برق
  • آشنایی با نحوه سیم بندی و اتصال صحیح و اصولی قطعات به یکدیگر توسط سیم های مختلف
  • توانایی نقشه خوانی مدارات فرمان و قدرت جهت سیم کشی تابلو برق (مهم)

همانطور که پیش تر گفته شد جایگذاری و نصب و همین طور سیم کشی قطعات در تابلو برق صنعتی توسط مهندس مونتاژ کار تابلو برق انجام می شود. فرآیند مونتاژ یک تابلو برق صنعتی بدین صورت است :

شخصی که قصد دارد یک تابلو برق را مونتاژ کند ابتدا باید نقشه تابلو برق را که توسط مهندس طراح ترسیم شده، دریافت کند.

سپس با توجه به مدل قطعات و تجهیزات، آن ها را تهیه کرده و طبق اصول جانمایی تابلو برق تمامی قطعات را در تابلو برق نصب کند. در مرحله آخر فرآیند سیم کشی بین قطعات و سیم کشی ورودی و خروجی تابلو برق را انجام دهد.

بدین ترتیب فرآیند مونتاژ یک تابلو برق صنعتی تکمیل می شود.

مرحله بعدی در رابطه با تابلو برق، نصب خود تابلو برق در مکان مربوطه و اتصال آن به شبکه برق سراسری و همین طور نصب تابلو برق به دستگاهی که قرار است توسط تابلو برق راه اندازی شود.

مراحلی که در این قسمت ذکر شد در گرایش اجرای تابلو برق های از پیش طراحی شده طبقه بندی می شوند، به همین جهت در ادامه به توضیح گرایش اجرا در تابلو برق های صنعتی خواهیم پرداخت.

گرایش اجرا :

توضیحات کامل در رابطه با گرایش اجرا در تابلو برق گفته شد، به صورت خلاصه اگر بخواهیم این گرایش از تابلو برق های صنعتی را توضیح دهیم :

به فرآیند نصب تابلو برق در محل و اتصال تابلو برق به شبکه سراسری برق و دستگاه مربوطه ، اجرا تابلو برق گفته می شود.

اکنون به سراغ مهارت هایی می رویم که یک مهندس اجرا تابلو برق باید بلد باشد.

  • آشنایی کامل با اصول ایمنی برق (بسیار مهم)
  • تعیین مکان مناسب جهت نصب تابلو
  • آشنایی با تنظیم قطعات مختلف در تابلو برق
  • آشنایی با روش اتصال تابلو برق به شبکه سراسری برق و تجهیزات مربوطه
  • آشنایی کامل با نحوه عملکرد دستگاهی که توسط تابلو برق تغذیه و راه اندازی می شود (جهت تست دستگاه)

با توجه به مهارت هایی که ذکر شد، یک مهندس اجرا تابلو برق باید مکان درست نصب تابلو برق را انتخاب کند و پس از نصب تابلو برق در مکان مناسب، تابلو برق را به شبکه سراسری برق متصل کرده  و همچنین تابلو برق را به وسیله ای که قرار است راه اندازی شود نیز متصل کند. سپس مهندس اجرا باید تنظیمات قطعات مختلف را انجام دهد.

تنظیماتی مثل :

تنظیم پارامترهای درایو، تنظیم حساسیت المان های حفاظتی و… . در مرحله بعدی نوبت به تست و راه اندازی دستگاه رسیده که با انجام این مرحله فرآیند طراحی، مونتاژ و اجرا یک تابلو برق صنعتی به اتمام رسیده و می توان تابلو برق را به کارفرما تحویل داد.

آکادمی ویراد در واحد آموزش برق صنعتی با استفاده از کارگاه های مجهز و اساتید با تجربه قصد در آموزش و تربیت اشخاصی را دارد که علاقه مند به فعالیت در بازار کار برق صنعتی و تابلو برق می باشد.

در این واحد سرفصل ها و مطالبی که در دوره آموزش برق صنعتی و آموزش تابلو برق به کارآموزان آموزش داده می شود دقیقا متناسب با استانداردهای آموزش اصولی و همچنین بر اساس نیازها و مهارت های لازم در برق صنعتی طوری تدوین شده اند که تمام نیاز های یک شخص که می خواهد در این بازار فعالیت کند را تحت پوشش قرار دهد.

برای مثال در کارگاه های دوره تابلو برق مدل های مختلفی از درایو های رایج در برق صنعتی موجود بوده که کارآموزان با کار کردن روی آن ها به تسلط مناسبی روی پارامترها و تنظیمات هر درایو دست پیدا می کنند.

هم چنین در این واحد ( برق صنعتی ) کارآموزان نحوه کار با نرم افزارهای متعددی را یاد می گیرند. امروزه در صنایع مختلف نقش به سزای نرم افزارهای مختلف را نمی توان کتمان کرد و صنعت برق نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین جهت یک متخصص برق صنعتی علاوه بر تسلط روی قطعات مختلف برق صنعتی باید تسلط خوبی روی نرم افزارهای مربوط به حیطه کاری خود نیز داشته باشد.

اگر بخواهیم مثال مناسب و کاربردی در این زمینه بزنیم می توان به نرم افزار جامع و حرفه ای eplan اشاره کرد. Eplan یک نرم افزار حرفه ای مناسب جهت نقشه کشی مدارات و قسمت های مختلف تابلو برق می باشد. آکادمی ویراد به جهت اهمیت بسیار زیادی که برای آموزش نرم افزارهای مختلف به کارآموزان تابلو برق قائل است، اقدام به آموزش نرم افزارهایی مثل EKTS، WinRelay، eplan و چندین نرم افزار کاربردی دیگر در دوره تابلو برق صنعتی کرده است.

بدین ترتیب فارغ التحصیلان دوره برق صنعتی در آکادمی ویراد علاوه بر تسلط مناسبی که روی سخت افزار و قطعات مصرفی در تابلو برق پیدا می کنند، همچنین در زمینه نرم افزارهای مختلف (مثل eplan) نیز مهارت های لازم را کسب کرده تا بتوانند بدون هیچ مشکلی با هر چالشی که در برق صنعتی با آن مواجه شدند، اقدامات لازم را انجام دهند.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا و سرفصل های جامعی که آکادمی ویراد در دوره برق صنعتی به کارآموزان آموزش می دهد، این اطمینان را به اشخاصی که قصد شرکت در این دوره ها را دارند می دهیم که بعد از اتمام دوره و فراگیری مطالب می توانند به راحتی جذب بازار کار شده و به کسب درآمد بپردازند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

13 + سه =